Δελτίο Τύπου: 17 Μαϊου – Παγκόσμια Ημέρα Υπέρτασης

18.5.2015

infohypertensionΗ 17η Μαΐου έχει οριστεί από την Παγκόσμια Ένωση κατά της Υπέρτασης (World Hypertension League) ως μέρα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση της υπέρτασης, της πολύ διαδεδομένης αυτής «σιωπηλής» νόσου. Από το 2006, η World Hypertension League (WHL), έχει αφιερώσει την 17η Μαΐου κάθε έτους ως Παγκόσμια Ημέρα Υπέρτασης (Word Hypertension Day :WHD). Το θέμα της φετινής Παγκόσμιας ημέρας Υπέρτασης είναι «Γνωρίστε τους αριθμούς σας».

Η αρτηριακή πίεση είναι η δύναμη που προωθεί το αίμα μέσω των αρτηριών σε όλους τους ιστούς του σώματος, εξασφαλίζοντας την συνεχή κυκλοφορία του αίματος. Η αρτηριακή πίεση εκφράζεται με δύο αριθμούς. Ο γιατρός σας θα σας πει ότι η πίεσή σας είναι π.χ. 120 με 80 mmHg . Ο μεγάλος αριθμός (το 120) είναι η πίεση μέσα στις αρτηρίες όταν η καρδιά σας κτυπά και προωθεί το αίμα στην αορτή και καλείται συστολική πίεση. Ο μικρός αριθμός (80) είναι η πίεση όταν η καρδιά σας χαλαρώνει ανάμεσα σε δύο διαδοχικούς κτύπους και καλείται διαστολική πίεση. Το mmHg σημαίνει χιλιοστά στήλης υδραργύρου και είναι η διεθνής μονάδα μέτρησης της αρτηριακής πίεσης.

Η αρτηριακή υπέρταση, είναι η αυξημένη αρτηριακή πίεση που ασκεί το αίμα στο εσωτερικό τοίχωμα των αρτηριών, και αποτελεί μία πάθηση χωρίς συμπτώματα. Για το λόγο αυτό γίνεται πιο επικίνδυνη όταν δεν ελέγχεται, καθώς αποτελεί σημαντικό παράγοντα εμφάνισης σοβαρών και πιθανώς θανατηφόρων παθήσεων. Έτσι, είναι σημαντικός ο τακτικός έλεγχος της πίεσης, από πάσχοντες και μη, για να διασφαλιστεί ο έλεγχος, η πρόληψη, αλλά και η ορθή θεραπεία της.

Πίνακας: Ορισμός και ταξινόμηση των επιπέδων αρτηριακής πίεσης (ΑΠ) (mmHg) σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Υπέρτασης

Κατηγορία Συστολική Διαστολική
Βέλτιστη <120               και <80
Φυσιολογική 120-129      ή/και 80-84
Υψηλή φυσιολογική 130-139      ή/και 85-89
Υπέρταση σταδίου 1 140-159      ή/και 90-99
Υπέρταση σταδίου 2 160-179      ή/και 100-109
Υπέρταση σταδίου 2 ≥180          ή/και ≥110
Μεμονωμένη συστολική                 υπέρταση ≥140            και <90
Η μεμονωμένη συστολική υπέρταση ταξινομείται (στάδια 1,2,3) ανάλογα με τις τιμές συστολικής ΑΠ υπό την προϋπόθεση ότι η διαστολική ΑΠ παραμένει <90 mmHg

 

Η αρτηριακή υπέρταση (ΑΥ) αποτελεί τον κυριότερο παράγοντα κινδύνου καρδιαγγειακών νοσημάτων, όπως είναι η στεφανιαία νόσος, τα αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια και η περιφερική αγγειακή νόσος. Συγκεκριμένα, έχει αποδειχθεί ότι ευθύνεται για το 62% των αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων και το 49% των εμφραγμάτων του μυοκαρδίου.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας η συχνότητα εμφάνισης της υπέρτασης σε παγκόσμιο επίπεδο υπερβαίνει το 1 δισεκατομμύριο πληθυσμού και ενοχοποιείται για 7,1 εκατ. πρόωρων θανάτων. Αποτελεί τον μεγαλύτερο παράγοντα κινδύνου θνησιμότητας, και έπονται η χρήση καπνού, αλκοόλ, η καθιστική ζωή και η φτωχή διατροφή. Στην Ελλάδα, πρόσφατες μελέτες δείχνουμ ότι περίπου 1 στους 3 ενήλικους Έλληνες πάσχει από υπέρταση, αλλά μόνο οι μισοί από αυτούς λαμβάνουν αγωγή.

 

Τα μέτρα που συμβάλλουν στην πρόληψη της αρτηριακής υπέρτασης είναι εκείνα που συμβάλλουν και στη θεραπεία της ήδη ανεπτυγμένης νόσου.

1. Διατήρηση φυσιολογικού βάρους και απώλεια σωματικού βάρους στους υπέρβαρους και παχύσαρκους.

2. Μείωση του αλατιού (νατρίου) στη διατροφή μας και αύξηση καλίου, μέσω αυξημένης πρόσληψης φρούτων και λαχανικών.

3. Μείωση της κατανάλωσης λιπαρών τροφών, κυρίως των ζωικών λιπών και ενθάρρυνση της κατανάλωσης ψαριών.

4. Περιορισμένη χρήση οινοπνεύματος.

5. Σωματική άσκηση. Η άσκηση πρέπει να είναι συστηματική και όχι περιστασιακή. Γενικά θεωρείται πως είναι ικανοποιητική όταν περιλαμβάνει μέτριας ένταση άσκηση, όπως περπάτημα, κολύμπι ή ποδήλατο, επί 30 έως 45 λεπτά, 3 έως 5 φορές την εβδομάδα.

6. Αποφυγή του καπνίσματος.

 

Είναι εμφανές, πως οι προσπάθειες για υιοθέτηση των παραπάνω μέτρων συνιστούν αλλαγές στο τρόπο ζωής και διατροφής, καθώς δεν αποτελούν αποσπασματικά μέτρα. «Γνωρίστε τους αριθμούς σας» και απευθυνθείτε στο διαιτολόγο και τον ιατρό σας για εξατομικευμένες συμβουλές.