Πρωινό και για … λιγότερο εργασιακό άγχος

30.11.2012

Το πόσο συχνά καταναλώνει κάποιος πρωινό συνδέεται με υψηλότερη πρόσληψη βιταμινών και μετάλλων, που είναι κλειδιά για την καλή λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού.

Αντίθετα, το να παραλείπει κανείς  το πρωινό, δεν του εξασφαλίζει ότι θα «καλύψει» το κενό, στα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, με τα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας.

Φαίνεται, λοιπόν, πως η συχνή κατανάλωση πρωινού έχει πολλά οφέλη για την υγεία: καλύτερη διαχείριση του βάρους, χαμηλότερη χοληστερίνη, μειωμένο κίνδυνο για μεταβολικό σύνδρομο, καλύτερη λειτουργία της πέψης, λιγότερες ασθένειες του άνω αναπνευστικού σωλήνα και καλύτερη πνευματική υγεία. Και λέγοντας πνευματική υγεία, έρευνες έχουν γίνει, πάνω σε μια ευρεία γκάμα εκφάνσεών της: επιδώσεις στο σχολείο, συγκέντρωση, μνήμη, προσοχή, ψυχοκοινωνική λειτουργικότητα και στρες.

Όσον αφορά τη σχέση μεταξύ πρωινού και στρες, ενδιαφέρον παρουσιάζει μια έρευνα, όπου το δείγμα ήταν κυρίως λευκές γυναίκες, που δεν κάπνιζαν και κατανάλωναν μόνο λίγο έως μετρίως αλκοόλ.

Βρέθηκε, λοιπόν, ότι η καθημερινή κατανάλωση πρωινού σχετίστηκε με χαμηλότερο εργασιακό άγχος και με μειωμένο κίνδυνο για ατυχήματα, ελαφρύ τραυματισμό ή διανοητική ανεπάρκεια στη δουλειά. Λέγοντας διανοητική ανεπάρκεια, εννοείται το οποιοδήποτε λάθος, που προκύπτει κατά τη διάρκεια της  εκτέλεσης μιας εργασίας, που το άτομο φυσιολογικά φέρνει εις πέρας επιτυχώς. Αφορά την προσοχή, τη μνήμη και τις κινήσεις του.

Αν θέλεις, λοιπόν, η μέρα σου να κυλήσει «χαλαρά», χωρίς άγχος και ανησυχίες, να κάνεις τη δουλειά σου σωστά και να βγάλεις όλες τις υποχρεώσεις σου εις πέρας, με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα,  μπορείς να ακολουθήσεις τα εξής:

Όταν ξυπνάς, πες στον εαυτό σου: «Καλή μέρα!» και ετοίμασέ του ένα, όσο το δυνατόν, θρεπτικότερο πρωινό, με γάλα, δημητριακά, φρούτα και ξηρούς καρπούς. Μην υποκύψεις στον πρώτο τυχόντα ανθυγιεινό πειρασμό, που θα βρεθεί μπροστά σου! Αντ’ αυτού πάρε όλη την καλή ενέργεια, που έχει να σου δώσει ένα φρούτο!

Στήριξε το σώμα και το πνεύμα σου και θα διαπιστώσεις με έκπληξη, πως αυτό θα σου το ανταποδώσει!

Γράφει:
Ομάδα Εργασίας/Ομάδα Ειδικών στη Δημόσια Υγεία/Διατροφή στην Κοινότητα

Το άρθρο αυτό γράφηκε με αφορμή την Ευρωπαϊκή ημέρα πρωινού 2012.

Βιβλιογραφία

  • Chaplin, K; Smith, A.P: Breakfast and Snacks: Associations with Cognitive Failures, Minor Injuries, Accidents and Stress. Nutrients 2011, 3, 515-528.
  • Allahyari, T et al: Development and Evaluation of a New Questionnaire for Rating of Cognitive Failures at Work. Inter. J. Occ. Hyg. 2011, 3, 6-11.